Szellemek a tükörben

2015.01.29. 21:08

Jövendőmondók mindig szívesen használtak a történelem során kristályttükröt vagy más tükröződő felületű tárgyat, körmöt, kardot, elefántcsontot vagy akár egy vízzel töltött edényt a jóstevékenységhez. Hogy pontosan hogyan csinálták, azt érdekes módon nem is mindig tőlük maguktól, inkább a tevékenységüket elítélő inkvizítorok feljegyzéseiből, és a perbe fogott mágusok jegyzőkönyveiből tudjuk. Az inkvizítorok első kézből tudtak ismereteket szerezni a mágikus módszerekről, bár erről csak közvetetten és visszafogottan nyilatkoznak, nem ritkán alaposan átolvasták az ilyen módszereket tárgyaló mágikus kézikönyveket.

26dresdenmirror.jpgNicolaus Eymeric, a híres katalán inkvizítor 1376-os könyvében érdekes részleteket találunk. Részletesen beszámol démonidéző szertartásokról, melyek során a nekromanciát végző mágus kört rajzol a földre, egy fiatal fiút állít a kör közepébe, elhelyez egy tükröt, egy kardot vagy bármilyen hasonló tárgyat a fiúval szemben, majd könyvet vesz kezébe, elolvassa az instrukciókat, és megidézi a démont. Egy másik szerző, a német Johann Hartlieb pedig a mágusok azon meggyőződéséről ír divinációs eljárásokról szóló nagy katalógusában, A tiltott tudományok könyvében, amely szerint, ha acél tükrüket megszentelik, abban angyalok és nem démonok fognak megjelenni.

Hogy a másik oldalt is szóhoz juttassuk, érdemes idézni egy teljességgel a démoni mágia tartományába tartozó varázsló kézikönyv receptjeit. A kristályba tekintve a recept szerint akár egy tolvaj kilétét is felfedhetjük. A kristály “üzembe helyezéséhez” Isten neveire van szükségünk (Adonay, Sabaoth, Hel, Hely, Sother, Emanuel, Alpha et O, stb.), majd ezek megfelelő módon történő kimondása után a mágus hozzáfoghat a szellemek idézéséhez, akik, ha megjelennek, elmondják neki az igazat. Mindehhez azonban nélkülözhetetlen, hogy egy szűz fiú is kéznél legyen. 

Hasonló mágikus apparátus és meglehetősen analóg kép körvonalazódik akkor is, ha valódi vagy állítólagos mágusok peranyagait olvassuk. A francia Jean de Bar 1398-as peranyagában és a kivégzését megelőző gyónásában, valamint az angol William Byg tárgyalási jegyzőkönyvében megint csak megszentelt kristályt, mágikus kézikönyvet, rituális – és a keresztény szertartásra nagyban emlékeztető – angyalidézési szövegeket, Krisztushoz és az angyalokhoz címzett imákat, gyermek médiumot, kincset és egy sor szellemet találunk. Ez utóbbiakat a mágusok rendre angyalnak vélnek, de a bírák tudják róluk, hogy valójában a mágusokat megtévesztő démonok.

A kézikönyvek és a peranyagok mellett végül a fennmaradt tárgyi emlékek is hasonló gyakorlatra utalnak. Ezek egyike egy kivételesen jó állapotban megőrzött 16. századi mágikus tükör, amelyet német régészek ástak ki 1999-ben Mecklenburg közelében. Ez a kis méretű tárgy – mint egy kézi fésülködő tükör – fogantyúból és egy kör alakú fő részből áll, amelynek közepén található a 3 cm-es kristálykő. A kristály körül egy négyzetben egyik oldalon a négy evangélista, a másik oldalon a négy arkangyal neve olvasható.

16th_century_magical_object.jpg

Mágikus tükör Forrás: W. L. Braekman, Societas Magica Newsletter, 2001, tél

A négyzeten kívül pedig ott találjuk a kézikönyvekből jól ismert istenneveket: Adonay, Messias, Tetragrammaton és Sabaoth, amíg az ezt körülölelő külső kör mentén Isten további nevei tűnnek fel, mint Agla, Eli, Eloy, rex, alpha et o, és megint csak Sabaoth. Igen valószínű, hogy ez a praktikus formájú, kézhez álló tárgy egyszer gyakorlati célokat szolgált, azt azonban már nem tudjuk megállapítani, hogy mit (vagy kit) látott a felhasználó, amikor az isteni nevekkel körülvett kristályba nézett. Mint ahogyan azt is nehéz lenne rekonstruálni, milyen könyvből olvasta az instrukciókat, amikor a tükröt használta, és hogy vajon mormolt-e mindeközben imákat.

Szintén a feliratai miatt érdekes az a 15. századból fennmaradt fémtárgy, amely a Floron nevet viseli a közepén (lásd a fenti képet). A körben elhelyezkedő különös ábrák minden bizonnyal szellemek nevei. E régészeti tárgy megjelenése igen pontosan megfelel annak a leírásnak, amely egy középkori mágiakézikönyvben található. A leírás szerint Floron szellem erejét hordozza magán, feltéve persze, hogy a megfelelő anyagokat füstölték az elkészítése során, és hogy szűz fiúk is a közelben voltak. Ha minden előírás szerint történt, egy felfegyverzett lovag tűnik fel a közepén, akit a mágus a múlt, a jelen és a jövő felől kérdezhet.

Látható, hogy a 14-15. századra a kristálymágia összetett eljárásrendje a maga eszközeivel, szereplőivel, meggyőződéseivel és céljaival tökéletesen kidolgozva állt az érdeklődő rendelkezésére. A teológusok rosszalló szövegeiben, az inkvizítorok kritikus kézikönyveiben, és az elítélt mágusok peranyagaiban, vagy éppen magukban a titokban másolt és terjesztett mágikus kézikönyvekben egyaránt találkozunk e módszer részleteivel. 

A bejegyzés trackback címe:

http://kripto.blog.hu/api/trackback/id/tr877028831

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.01.30. 14:15:55

Ja.

A kockázatok és mellékhatások tekintetében meg kérdezze meg ördögűzőjét, pszichiáterét. Ha van.