Ki ne ismerné Albrecht Dürer híres metszetét, a Melankólia 1-et, amelynek hátterében, az angyal szárnyai felett ott találjuk a Szaturnusz bolygó mágikus négyzetét? Talán kevesebben tudják, hogy az efféle négyzetek története az ősi indiai és kínai kultúráig követhető vissza, de nagy számban kerültek elő ilyen négyzetek az iszlám és a bizánci hagyományból is, a reneszánszban pedig a híres filozófus-mágusok műveiben, Cornelius Agrippa és Girolamo Cardano írásaiban tűnnek fel.

durer-albrecht-melankolia_md.jpg

 albrecht_durer_melencolia_i_detail.jpg

 

 

 

Az arab és a bizánci kultúra valamint a Dürer művészete közti ívet az a körülbelül fél tucat középkori kézirat alkotja, amelynek lapjain e talizmánként működő mágikus négyzetek fennmaradtak. 

Ezek egyikéből megtudjuk, hogyan lehet az egyes négyzeteket a nekik megfeleltetett bolygó fémébe vésve, majd a talizmánt alkalmasint menstruális vérrel meghintve és egy akasztott ember elégetett ruhájával megfüstölve otthonokat elnépteleníteni, működő üzleti vállalkozásokat romba dönteni vagy egy csatában minél alaposabb rombolást véghezvinni. Ez a szöveg A hét bolygó négyzete, avagy mágikus négyzetek (De septem quadraturis planetarum seu quadrati magici) címet viseli.

Ahogyan a cím is mondja, hét négyzetet találunk a szövegben, mindegyik használatát részletes szöveg magyarázza. A négyzetek mérete növekszik, az első 3 x 3 kis négyzetből vagy cellából áll, a második 4 x 4, az utolsó pedig 9 x 9 cellát tartalmaz. Minden cellában egy számot találunk, 1-től -ig, ahol n a négyzet mérete. A legkisebb, 3 x 3-as négyzet celláiban például 1-től 9-ig vannak számok, a 4 x 4-esben 16-ig, és így tovább. Márpedig – és itt ragadható meg először a négyzetek mágikus volta – minden négyzetre igaz, hogy ha a celláiban szereplő számokat vízszintesen, függőlegesen, vagy átlósan összeadjuk, ugyanazt a számot kapjuk. A legkisebb négyzet számait például bármilyen irányban összegezve 15-öt kapunk. Olyan ez, mint egy sudoku!

Minden négyzet továbbá, és itt ragadhatjuk meg a szöveg mágikus tartalmát másodszor, megfelel egy bolygónak és egy fémnek; a négyzetet megfelelő körülmények közt az adott fémbe vésve, a megfelelő bolygó szelleméhez folyamodhatunk.

re13bj793_60r.jpgA hét bolygó négyzete, avagy mágikus négyzetek, Biblioteka Jagiellońska 793 f. 60r

 

Mint minden talizmánnak, a mágikus négyzeteknek a sikeres működése is attól függött, hogy helyesen, precízen, hiba nélkül reprodukálták-e őket, így azt várnánk, hogy a fennmaradt kéziratok következetesen ugyanazokat az információkat fogják tartalmazni a négyzetek megszerkesztésének módjáról. Ebben az elvárásunkban azonban csalódni fogunk. A szöveghagyományban ugyanis még az is változik forrásról forrásra, hogy melyik négyzet melyik bolygónak felel meg. Cardanónál a legkisebb a Hold négyzete, míg Agrippa Okkult filozófiájában (De occulta philosophia) és egy sor középkori kéziratban a Szaturnusz négyzete az első. De a négyzetek felépítése is különbözik.

A 3 x 3-as négyzet esetében persze nincs sok választásunk, ennek celláit csak egyféleképpen tudjuk feltölteni az 1-től 9-ig terjedő számokkal úgy, hogy minden irányban ugyanazt az összeget adják. Persze ezt a kombinációt aztán tükrözhetjük, és forgathatjuk is, de ettől a négyzet ugyanaz marad. A 4 x 4-es négyzetnek már 880 variánsa létezik, nem számítva az elforgatásokat és tükrözéseket, és a lehetséges elrendezések száma drámaian növekszik, ahogy a nagyobb négyzetek felé haladunk. Az is igaz azonban, hogy e komplikált elrendezések jelentős része már csak számítógép segítségével állítható elő, a középkori és reneszánsz szerzőknek csupán néhány algoritmus állt rendelkezésére, például a lóugrás és néhány más szisztematikus lépés-sorozat, hogy egy-egy helyes kombinációt létrehozzanak. Következésképp a forrásokban csak az egyszerűbben összerakható négyzetek tűnnek fel, a 4 x 4-es középkori négyzet-talizmánok például megegyeznek a Dürer metszetén találhatóval.

Amíg a másolónak az esetek többségében szabadságában állt kiválasztani számára tetszőt a lehetséges kombinációk gazdag kínálatából, vannak olyan kombinációk is, amelyek egyszerűen helytelenek, mert a cellákban lévő számokat különféle irányokban összeadva eltérő összeget kapunk. Meglepő, hogy nem egy kéziratban találunk ilyen, elrontott variánsokat is, még olyan esetben is, ahol a másoló nyilvánvalóan tudatában volt a hibának, mert maga kínál a szöveg végén egy ellenőrzési metódust, amellyel az elrontott négyzetek könnyen felismerhetők, és maga írja, hogy az adott négyzetben szereplő legnagyobb szám azonos kell, hogy legyen a négyzet rendjének négyzetével, azaz 9, 16, 25, 36, 49, 64, és 81 kell, hogy legyen a hét esetben.

De nem csak az összegek nem stimmelnek, hanem az ilyen elrontott négyzetekben sokszor kétszer is feltűnik ugyanaz a szám, pedig ezt a szerkesztési elv szigorúan kizárja: a legkisebb négyzet 9 cellájában például 1-től 9-ig minden szám csak egyszer tűnhet fel – éppen ezért nehéz olyan négyzeteket csinálni, ahol az összeg minden irányban ugyanaz. A másoló tisztában volt az elvekkel, de hibát követett el a gyakorlatban. Miért? Vagy egyszerűen nem figyelt oda, vagy – ami sokkal valószínűbb – nem maga követte el a hibákat, hanem eleve hibás szöveget másolt, és noha tudatában volt a következetlenségeknek, feltehetően nem mert belejavítani egy olyan szövegbe, amelynek működési – szellemidézési – mechanizmusa éppen a pontos szöveghagyományozáson múlott. Ki tudja, talán éppen azért fog rosszul elsülni egy szerelmi varázslat vagy egy ostrom, mert a másoló most jószándékúan kijavít valamit, amit hibának vél. Sokkal biztonságosabb, ha tartja magát ahhoz a szöveghez, amely alapján másolatot készíti.

Bár a számok központi szerepet játszanak a hét bolygó négyzetében, és megszerkesztésükhöz komplikált aritmetikai procedúra szükséges, a mágia, amelyet kínálnak, nem a numerológián, számmágián alapszik. A számok titkos tulajdonságai gyakorlatilag nem játszanak szerepet. Valójában ugyanis talizmánmágiáról van szó, a bolygók és a fémek megfelelésén van a hangsúly.

A Mars képe például a háború és a rombolás céljaira használható. Vékony rézlemezbe kell bevésnünk a Mars órájában és napján (amely kedd: Mardi, Martedì), majd menstruális vérrel, akasztott vagy karddal megölt ember ruházatával – vagy abban a kivételes esetben, ha egyik sem áll rendelkezésre – egér vagy macska ürülékével kell megfüstölnünk. Ha készen vagyunk, a talizmán kezdheti gyakorolni hatását: ha egy épületbe helyezzük, azt elhagyják lakói, de üzleti vállalkozást is tönkretehetünk vele, vagy gyűlöletet ébreszthetünk két olyan kereskedő közt, akik addig szerették egymást.

És mindez még csak a Mars talizmánja! Ott van még hat további talizmán megannyi más jóindulatú vagy rontó céllal. Az utolsó, 9 x 9-es négyzetet például – amelyet leggyakrabban a Holdnak feleltetnek meg, – ha egy megfelelő módon előkészített pergamenre rajzoljuk, akkor tolvajok ellen használhatjuk, de – ha van kéznél uborka- és görögdinnyemag – azok elűzésére is bevethető, akiket utálunk. Elkészítéséhez megint csak füstölnünk kell egy kicsit, de nyílt idézésre is szükség van. Ha egy városból akarunk valakit elűzni, a következőket kell mondanunk: „Űzessék el N, a fia N-nek,” majd meg kell nevezni a várost vagy falut, ahonnan el kell, hogy űzessék, majd azt is kell mondani, hogy soha ne térhessen vissza oda. Bár démonok nem tűnnek fel konkrétan, a szöveg így is elég messze elmerészkedik. Túlságosan sok lefejezett kakas, gyanús füstölés, rituális ráolvasás és megidézés van benne ahhoz, hogy a mágia természetes módszereit kedvelő szerzők elfogadhatónak találják.

A bejegyzés trackback címe:

http://kripto.blog.hu/api/trackback/id/tr827418446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.